نورولیز پلکسوس سیلیاک با هدایت سی تی اسکن

نورولیز پلکسوس  سیلیاک یک ابزار مفید برای کاهش درد است که عوارض چندانی ندارد.  از این شیوه باید برای بیمارانی که دچار مشکلات شکمی هستند برای کنترل درد مقاوم به درمان استفاده می شود.  استفاده مناسب از تصویربرداری های مقطعی سی تی اسکن و مانورهای مختلف نسبت به دستیابی به نتایج مناسب اطمینان می دهد

بیمارانی که مشکلاتی در ناحیه شکم  دارند گاهی اوقات به دردهای شدید مبتلا می شوند که بر کیفیت زندگی و بقای آنها تاثیر می گذارد.  مدیریت و درمان درد های مرتبط با سرطان و بدخیمی ها مسئله پیچیده و دشوار است و در اغلب اوقات نیاز به استفاده از داروهای ضد درد و مسکن ها برای دوره های طولانی دارد که خود این داروها عوارض جانبی زیادی برای بیماران به همراه دارند

درد ناحیه شکمی توسط برخی از فیبرهای عصبی خاص منتقل میشود.  گروهی از این اعصاب شبکه ای را به وجود می اورند که  پلکسوس سیلیاک نامیده می شود.  یکی از روش های موثر برای مقابله با درد ناشی از عوامل بدخیم در ناحیه شکمی از بین بردن پیام های عصبی انتقال در سطح پلکسوس  سیلیاک می باشد.  استفاده از روش بلوک پلکسوس  سیلیاک  با هدایت تصویری یکی از گزینه های درمانی بسیار ارزشمند در درمان دردهای مقاوم و سرکش در ناحیه شکم بوده و به طور گسترده به عنوان یک روش مفید مورد استفاده قرار می گیرد

عمل بلوک پلکسوس  سیلیاک  به ایجاد اختلال موقت در انتقال درد در این شبکه عصبی اشاره می کند که با استفاده از تزریق کورتیکواستروئید ها و یا عوامل  بی حسی موضعی با دوره اثرگذاری طولانی مدت اشاره دارد. در عمل نورولیز پلکسوس  سیلیاک نام دیگر آن بلوک نورولیتیک پلکسوس سیلیاک است  با استفاده از اتانول و یا فنول پلکسوس  سیلیاک برای همیشه تخریب می شود.  هدایت تصویربرداری برای نورولیز پلکسوس  سیلیاک  در اغلب اوقات با استفاده از سی تی اسکن انجام میشود.  استفاده از روش بلوک پلکسوس  سیلیاک  باعث کاهش استفاده از عوامل مسکن نارکوتیک و همچنین کاهش میزان ابتلا به عوارض در مقایسه با روشهای درمانی استاندارد می شود یکی از مهمترین مزایای نورولیز پلکسوس  سیلیاک  کاهش میزان مصرف مسکن ها  و اثرات جانبی مرتبط با آن هاست.

موارد استفاده

نورولیز پلکسوس  سیلیاک  از طریق پوست و با هدایت تصویری در اغلب اوقات برای بیمارانی مورد استفاده قرار می گیرد که به درد دائمی و سرکش در ناحیه شکم به علت بدخیمی ها و سرطان های پانکراس معده مری و یا صفراوی و همچنین بیماری سرطانی متاستاتیک کبد در ارتباط با متاستاز های گره های لنفاوی رتروپریتونیال  مبتلا هستند.  استفاده از این روش در کنترل تهوع و استفراغ شدید در بیمارانی که به سرطان پانکراس مبتلا هستند مفید گزارش شده است.  این اثرات سودمند به تأثیر نورولیز پلکسوس  سیلیاک  بر روی تحرکات معده نسبت داده شده است که به واسطه فعالیت های پاراسمپاتیک مهار نشده ناشی از غیر فعال شدن اعصاب سمپاتیک در مجرای گوارشی ایجاد می شود. بلوک پلکسوس سیلیاک  باعث کاهش درد در ناحیه شکم در دراز مدت در بیماران می شود که به پانکراتیت مزمن مبتلا هستند

موارد عدم استفاده

در مواردی که  بیماران به اختلالات انعقادی و همچنین ترومبوسیتوپنی مبتلا هستند افزایش احتمال خونریزی از این روش ها استفاده نمی شود.   به واسطه مجاورت پلکسوس سیلیاک و ساختارهای عروقی  استفاده از نورولیز پلکسوس  سیلیاک  برای بیمارانی که به آنوریسم آئورت در ناحیه شکمی و  ترومبوز مورال  آئورت مبتلا هستندو همچنین در کسانی که عروق سیلیاک در آنها در وضعیت غیرعادی قرار دارد مناسب نیست.  از دیگر مواردی که در آن نمیتوان از این روش استفاده کرد می توان به عفونت های ناحیه شکم و سپسیز  اشاره نمود.  نباید ازنورولیز پلکسوس  سیلیاک  در بیمارانی استفاده کرده که انسداد احشایی دارند چرا که این روش بر تحرکات گوارشی تاثیر می گذارد.  ناتوانی در مشاهده ساختار های آناتومیک به علت وجود توده های بزرگ بافت نرم در پلان های چربی برتروپریتونیال  از دیگر مواردی است که به واسطه آنها نمی توان از نورولیز پلکسوس  سیلیاک استفاده نمود

آمادگی بیمار

در اغلب اوقات نورولیز پلکسوس  سیلیاک  در بیمارستان برای بیمارانی استفاده می شود که به بیماری های سرطانی در مراحل پیشرفته مبتلا هستند و روش های درمانی آرام بخش برای آنها تجاوز شده است.  در هنگامی که این عمل به صورت سرپایی انجام میشود ترجیح داده می شود که بیمار از یک شب قبل  پذیر شود تا یک شب زیر نظر باشد.  این مسئله برای کسانی که از تغذیه مناسبی برخوردار نبوده اند اهمیت دارد چون در اغلب اوقات افت فشار خون پس از عمل روی می دهد.  بیماران باید حداقل ۸ ساعت قبل از عمل داشته باشند و مصرف داروهای ضد انعقادی موقتاً قطع می شود تا احتمال خونریزی کاهش پیدا کند  اما می توان از سایر داروها استفاده کرد.  می توان عمل نورولیز پلکسوس  سیلیاک  را با استفاده از عوامل مختلف آرام بخش انجام داد.  ابزارهای مانیتورینگ مختلف  برای کنترل ضربان قلب فشار خون و سنجش میزان اکسیژن خون مورد استفاده قرار می گیرند. ممکن است در افراد سالخورده و چاق به ویژه در صورتی که بیمار در هنگام عمل روی شکم خوابانده شود از کپسول اکسیژن استفاده شود.

اولین مرحله اساسی در انجام عمل نورولیز پلکسوس  سیلیاک  با هدایت سیتی برنامه ریزی قبل از عمل است.  مطالعات تصویری قبل از عمل برای مشخص کردن نحوه استفاده از سی تی اسکن در محل ورود مسیر سوزن و محل تزریق عوامل نورولیتیک  انجام میشود.

پوزیشن بیمار

بر اساس روش استفاده از سی تی اسکن و شرایط کلی بیمار ممکن است از پوزیشن های مختلف برای بیمار استفاده شود.

مراقبت های پس از عمل

پس از انجام عمل معمولاً بیماری یک شب بستری می شود زیر نظر گرفته شده و عوارض فوری ارزیابی شوند از جمله این موضوع در بیماران اهمیت بیشتری دارد حسن بالاترین دارند یا در وضعیت جسمانی و یا تغذیه ای مناسب قرار ندارند.  بررسی  مکرر وضعیت تنفسی و قلبی  فشار خون ضربان قلب و سایر نشانه های حیاتی بسیار مهم است بلافاصله پس از عمل و یک روز پس از عمل معاینات نورولوژیک متمرکز برای بررسی عوارض نورولوژیک و عصبی انجام میشود در کنار ارزیابی ها،  می توان با بررسی میزان کاهش در مصرف داروهای مسکن پس از عمل موفقیت عمل را سنجید

عوارض

نورولیز پلکسوس  سیلیاک  عملی با ایمنی نسبتاً بالاست و عوارض مهم آن در کمتر از دو درصد بیماران دیده می شود.  بیشترین عوارض که تاکنون گزارش شده اند گذرا و خفیف بوده اند.  میزان ابتلا به این عوارض به مهارت در استفاده از سی تی اسکن و میزان تجویز داروهای ضد درد و  بی حسی قبل از تجویز محلول نورولیتیک بستگی دارد.  از مهمترین عوارض می توان به کمردرد اشاره کرد که در اغلب بیماران مشاهده می شود.  این کمر درد معمولاً به سمت شانه ها گسترش پیدا می کنند و ممکن است تا ۷۲ ساعت پس از عمل ادامه داشته باشد.  درد در نواحی دیگر مانند شانه و یا درد شکمی معمولاً نادر میباشد و در صورت وقوع  گذرا بوده و برطرف می شود.  یکی دیگر از عوارض این عمل افت فشار خون در هنگام ایستادن است که برای مقابله با آن می توان  سرم های مناسب را تجویز کرده تا فشار خون در حد مناسب حفظ شود. اسهال  یکی دیگر از عوارض احتمالی نورولیز پلکسوس  سیلیاک  است که معمولاً خود به خود برطرف می شود. ممکن است برخی آسیب های نورولوژیک به علت تزریق ناخواسته عوامل نورولیتیک  ایجاد شوند که در صورت استفاده از تکنیک ها و روش های مناسب  و هدایت تصویری با سی تی اسکن احتمال ابتلا به آن ها بسیار بسیار کم است.