درمان ندول یا گره تیروئید چیست؟

ندول تیروئید برآمدگی‌هایی هستند که در غدد تیروئید به وجود می‌آیند. رشد غیر‌عادی بافت‌های تیروئید اغلب در لبه‌های آن اتفاق می‌افتد به همین دلیل گلو برآمده احساس می‌شود. اگر ندول‌ها بزرگ باشند یا در افراد لاغر به وجود بیایند این برآمدگی در جلوی گردن قابل مشاهده است.

بیشتر ندول ها یا گره های تیروئید، غیرسرطانی هستند و مشکلی ایجاد نمی کنند. بسیاری از ندول های تیروئید حتی نیاز به درمان هم ندارند.

علل ندول تیروئید

علل ندول های تیروئید مشخص نیست، اما افرادی که در معرض تابش اشعه قرار می گیرند، بیشتر دچار این ندول ها می شوند.

هم چنین ندول ها زمینه خانوادگی دارند، یعنی اگر پدر و مادر شما ندول تیروئید داشته باشند، به احتمال زیاد شما هم دچار آن خواهید شد.

علل شایع ندول‌های تیروئید عبارت‌اند از:

• کمبودید: ید توسط غده تیروئید برای تولید هورمون‌های تیروئیدی استفاده می‌شود، اما سطح پایین ید می‌تواند باعث ایجاد ندول‌های تیروئید شود. اگر چه کمبود ید می‌تواند باعث ایجاد ندول تیروئید شود، اما این موضوع در امریکا شایع نیست.
  • رشد بیش از حد بافت تیروئید (آدنوم): دقیقاً مشخص نیست چرا بافت تیروئید شروع به رشد بیش از حد می‌کند، اما می‌توان آن را یکی از علت‌های ایجاد ندول‌های تیروئید دانست. رشد بیش از حد و غیر سرطانی بافت تیروئید ممکن است با توجه به‌اندازه خود، دردسرهایی برای بیمار ایجاد کند، ازجمله ایجاد پرکاری تیروئید.
  • کیست‌های تیروئید: این حالت معمولاً زمانی رخ می‌دهد که یک آدنوم شروع به تحلیل رفتن می‌کند.
  • التهاب مزمن تیروئید (تیروئیدت): وجود یک بیماری زمینه‌ای می‌تواند در غده تیروئید ایجاد التهاب ‌نماید، مانند بیماری هاشیموتو. معمولاً این حالت با کم کاری تیروئید در ارتباط است.
  • گواتر چند گره‌ای یا مولتی ندولار: در این حالت در اثر اختلال غده تیروئید یا کمبود ید، غده تیروئید بزرگ می‌شود.
  • سرطان تیروئید: فقط درصد کمی از ندول‌های تیروئید سرطانی هستند. ندول‌های بزرگ تیروئید که باعث ایجاد درد می‌شوند، بیشتر باید مورد توجه قرار گیرند.

علائم ندول تیروئید

بیشتر ندول های تیروئید خیلی کوچک هستند و شما متوجه وجود آن نمی شوید.

اگر ندول تیروئید بزرگ باشد، می توانید آن را حس کنید و یا متوجه ورم گردن خود شوید.

درمان ندول‌ها یا گره‌های تیروئید

۱- اگر ندول تیروئید سرطانی نباشد و مشکلی ایجاد نکند، پزشک با دقت هر نوع تغییری را در ندول بررسی خواهد کرد. اما اگر ندول بزرگ باشد و یا مشکلاتی در قورت دادن غذا یا نفس کشیدن ایجاد کند، پزشک با عمل جراحی، ندول را از بدن خارج می کند.

۲- اگر ندول تیروئید باعث پرکاری تیروئید شود، پزشک مصرف یک دوز از ید رادیواکتیو را توصیه می کند که معمولا به شکل یک مایع آن را قورت می دهید.

همچنین ممکن است پزشک قرص ضد تیروئید برای شما تجویز کند تا تولید هورمون تیروئید کاهش یابد.در برخی موارد، عمل جراحی برای بیرون آوردن ندول تیروئید پرکار لازم است.

۳- اگر ندول تیروئید سرطانی باشد، عمل جراحی برای درآوردن آن لازم است. همچنین نیاز به درمان با ید رادیواکتیو است تا هر نوع سلول سرطانی باقی مانده را از بین ببرد.

بعد از بیرون آوردن غده تیروئید با عمل جراحی، باید هورمون تیروئید (به شکل دارو) را تا آخر عمر مصرف کنید.